Het Dovencentrum in Kwale

In 2017 opende Umoja in Kwale het Dovencentrum; een woon-werkvoorziening voor dove jongvolwassenen dat tevens dient als regionaal community center, guesthouse voor toeristen en nationale sportaccommodatie.

In het Dovencentrum is ruimte voor 15 tot 20 dove jongvolwassenen (jongens en meiden). De meeste van hen zijn ‘doorstromers’; zij volgden eerst de door Umoja opgezette middelbare ambachtsschool in Kwale.

Het Dovencentrum ondersteunt jongeren met het opbouwen van een zelfstandig bestaan. In het Dovencentrum kunnen ze maximaal twee jaar begeleid wonen. In deze periode begeleiden onze coaches de jongeren bij het draaiende houden van een eigen huishouden en het vinden van werk. Dit kan zijn: uitzendwerk in de bouw, het opzetten van een eigen bedrijfje of een vaste baan.
Vanuit het Dovencentrum worden ook werkervaringsplekken ontwikkeld. Zo is er in het dorp Kwale een snackshop en een kapsalon. De coaches van het Dovencentrum helpen de jongeren bruggen te slaan naar de horende wereld. Samen met hen bouwen ze aan een zelfstandige toekomst; een leven met werk, een gezin en een eigen huis. Een dergelijk vervolg op het middelbaar dovenonderwijs was hard nodig, omdat veel dove jongeren ondanks hun behaalde middelbareschooldiploma weer terugkeerden naar hun ouderlijk huis en daar veelal terugvielen in een geïsoleerd en toekomstloos bestaan.

Uniek
De realisatie van het Dovencentrum is uniek voor Kenia. De opening in 2017 haalde dan ook het landelijke nieuws.

Het Dovencentrum dankt zijn bestaan aan een bijzondere sponsor:  Promovendum/Stichting  ’t Groenland. Stichtingdirecteur Bert Geysendorpher, zelf kind van dove ouders, bood onze stichting de financiële mogelijkheid om deze uniek plek te verwezenlijken.

Architectuur- en Ontwerpstudio Carl van Kuijck speelde een grote rol bij het ontwerp en de bouw van het Dovencentrum. Eigenaar Carl van Kuijck ontwierp het complex vanaf de tekentafel tot het inrichten van de keuken. Rekeninghoudend met de belevingswereld van doven bouwde hij samen met Keniaanse bouwers een leefomgeving waarin wonen, werken, leren, ontmoeten, sporten, logeren en recreëren kunnen worden gecombineerd. Een unieke plek in Kenia.

Community center en landelijk sportterrein
Het Dovencentrum heeft tevens de functie van een regionaal community center. Een ontmoetingsplaats voor doven en horenden waar onder meer business meetings, (meerdaagse) congressen, trainingen en feestelijkheden worden georganiseerd.
Het terrein van het Dovencentrum is tevens uitgerust met een aantal moderne sportvelden voor volleybal, handbal, basketbal en voetbal. De sportaccommodatie wordt nationaal benut voor diverse sportactiviteiten. Het Dovencentrum heeft een aantal eigen basketbal- en volleybalteams (mannen en vrouwen) die onder meer deelnemen aan landelijke toernooien.

In het ontwerpplan van het Dovencentrum is destijds expliciet rekening gehouden met de multifunctionaliteit van het complex. Daarom is er bijvoorbeeld een grote keuken en een vergaderzaal aanwezig. Bovendien zijn er ook gastenverblijven op het terrein voor (zaken)mensen die willen overnachten.

Guesthouse
In het Dovencentrum is een aantal gastenverblijven gesitueerd voor toeristen. Het gaat om ruime, eenvoudig maar sfeervol ingerichte kamers met één of twee bedden. Op de kamer is een wasbak. Er is een gemeenschappelijke doucheruimte.
Voorheen werden de kamers vooral gebruikt door mensen uit Nederland die op een of andere manier betrokken zijn bij stichting Umoja of een connectie hebben met de ‘dovenwereld’. Maar sinds 2021 zijn de kamers beschikbaar voor iedereen die een overnachtingsplek zoekt in Zuid-Oost Kenia. Voor de kamers betalen gasten een vriendelijke prijs (gemiddeld 20 euro per nacht) waarmee zij direct bijdragen aan het bestaan van het Dovencentrum. De kamers worden onderhouden door de jongeren van het Dovencentrum. Zij verzorgen desgewenst ook ontbijt, lunch en diner.  Klik hier voor een filmpje van onze samenwerkingspartner Wesemann Travel/The Long Trail over de multifunctionaliteit van het Dovencentrum.

Klik hier voor de Engelstalige website van het dovencentrum.

filmpje Deaf Centre